donderdag 22 april 2010

Vijg

De vijg is de vrucht van de vijgenboom (Ficus carica). De vrucht is van oorsprong vrij droog en zoet van smaak, maar wordt in Nederland en België voornamelijk gekonfijt gegeten. Verse vijgen zijn tegenwoordig ook in de beter gesorteerde groentenwinkel en op markten verkrijgbaar.

De vijg is één van de oudst bekende vruchten. Volgens de overlevering groeiden zij al ruim 2000 jaar geleden in Klein-Azië, Syrië en Palestina. Tegenwoordig groeien zij ook veel in Zuid-Europese landen, zoals Frankrijk en Griekenland. De vruchten zijn groen-geel of blauw-violet van kleur. Het vruchtvlees is wit-roze tot donkerrood van kleur. Vijgen zijn schijnvruchten: gevormd uit de bloembodem en de bloem. Zowel de pitten als het vruchtvlees zijn eetbaar.
 
Teelt
De vijg heeft een voedselarme, lichte, warme en droge grond nodig. De beste tijd om te planten is vanaf februari tot half april. Een klimmende teeltwijze in potten heeft de voorkeur. Beschutting tegen de wind is erg belangrijk. Snoeien gebeurt vanaf eind november. Er zijn verschillende teeltsystemen: struikvormen, kuipplanten en leivormen.

Consumptie
Eet vijgen met of zonder schil, koud of warm. Met een mesje is de schil makkelijk te verwijderen. Vijgen passen prima bij ham, zalm, kaas en yoghurt. Ook vormen ze een warme lekkernij bij wild en varkensvlees. Verwerk de vijg ook in compote bij wildgerechten of in fruitsalades met perzik, ananas, banaan, sinaasappel en noten. Snijd de vijg in plakjes en besprenkel deze met limoen- of citroensap. De smaak van vijg is optimaal als de vrucht gekoeld wordt gegeten.
 
Bewaren/bewerken
Bewaar vijgen in de koelkast. Zo zijn de vruchten enkele dagen houdbaar. Rijpe vruchten zijn erg gevoelig voor schimmel. Als er bruine plekjes op de vijg verschijnen is de schimmel binnen gedrongen. Binnen enkele uren zijn de suikers in de vijg omgezet in zuren en is de vijg niet meer te eten.

Eet vijgen met of zonder schil. Vijgen wassen alvorens te consumeren. Snijd de vijg voor een mooie garnering van boven af tot bijna op de bodem kruisvormig in. Vouw de partjes als een bloem open.

Voedingsstoffen
Voedingswaarden per 100 gram:
Energie: 340 kJ 80 kcal
Eiwit: 1,0 g
IJzer: 0,6 g
Koolhydraten: 19,0 g
Natrium: 1 g
Calcium: 54 g
Vet: 0 g
Vezels: 2,0 g
Vitamine C: 3 g

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen