zondag 25 april 2010

Grapefruit

De grapefruit lijkt veel op de pompelmoes en is een sub-tropische citrusvrucht. De grapefruit is ontstaan uit een kruising van de pompelmoes met de sinaasappel. De tegenwoordige grapefruitrassen lijken steeds meer op de pompelmoes.

De grapefruitboom wordt meestal 5 tot 6 meter hoog, maar kan soms ook een hoogte tot 15 meter bereiken. De bladeren zijn dun en donkergroen en worden tot 15 cm lang. De bloemen zijn wit. De vrucht heeft een gele schil en heeft een diameter van 10 tot 15 cm. Het vruchtvlees is een gele of roze in segmenten verdeelde pulp.

Tot het einde van de 19e eeuw werd de grapefruit voornamelijk als decoratieve plant gecultiveerd. Pas daarna raakte ook het eten van de vrucht in zwang.

Teelt
De pomelo wordt geteeld op verschillende bodemtypes. In Suriname wordt grapefruit geteeld op klei. De vruchten kunnen tot het einde van mei worden geoogst. Kiemkracht kan worden afgestopt voor een periode tot 11 weken bij een opslag van 10 ºC.

Vroeger werden grapefruits geoogst door in bomen te klimmen of met behulp van plukhaken die vaak de vrucht beschadigden. Tegenwoordig worden de vruchten op de lage takken geplukt met de hand. Voor de hogere takken wordt een ladder gebruikt. In 1972 werd er begonnen met machines. De vruchten zijn vroeg in het seizoen rijp, maar nog niet volledig gekleurd.

Deze informatie geldt voor pomelo en pompelmoes.

Consumptie
Grapefruits zijn niet alleen geschikt om als snack tussendoor te eten, bij het ontbijt te nemen of om uit te persen als een sapje. Tegenwoordig worden ze steeds vaker gebruikt voor heerlijke smoothies, maaltijden en zalige desserts. Volgens vele topkoks is dit gezonde stuk fruit heel goed te gebruiken als extra 'bite' bij verschillende gerechten. Je kunt grapefruits het beste combineren met zacht-zoete en frisse gerechten.

Bewaren/bewerken
Bewaartijd is twee tot drie maanden.

Voedingsstoffen
Hoewel het grootste gedeelte van de grapefruit uit water bestaat, is het zeker de moeite waard deze vrucht te eten. Water is namelijk belangrijk als transportmiddel van voedingsstoffen en stofwisselingsproducten in het lichaam en water is betrokken bij de regeling van de lichaamstemperatuur. Daarnaast bevat grapefruit voedingsvezel, dat van belang is voor het goed functioneren van de darmen. Ook biedt grapefruit, net als andere fruitsoorten, vitamines en mineralen. Met name vitamine C en kalium komen in overvloed in grapefruit voor.

Voedingswaarde per 100 gram grapefruit:
Energie: 30kcal
Eiwit: 1g
Vet: 0g
Koolhydraten: 7g
Vezels: 1g
Water: 90g
Vitamine c: 40mg
Kalium: 165mg

Voedingswaarde per 100 gram grapefruitsap:
Energie: 32kcal
Eiwit: 0g
Vet: 0g
Koolhydraten: 7g
Vezels: 0g
Water: 91g
Vitamine C: 26mg
Kalium: 137mg

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen