donderdag 22 april 2010

Kaki

Kaki en sharonfruit, wat een belangrijk ras van de kaki uit de Sharonvallei in Israel is, is een oranjegekleurde vrucht. De vorm van de kaki is het best te omschrijven als een vierkante tomaat. Het vruchtvlees is lichtoranje (sharon) tot donkeroranje gekleurd (kaki). De kaki kan pitten bevatten, terwijl een sharon meestal pitloos is. Aan het kelkeinde zitten 4 groengekleurde bladeren die de steelaanzet bedekken. Behalve de groene kelkbladeren is de hele kaki/sharon te eten.

Teelt
De pit in de kakivrucht dient verwijdert te worden. Het kakipitje moet een dag lang in lauwwarm water weken en vervolgens 2 tot 4 weken kiemen. Zodra de wortels verschijnen wordt de pit ingeplant. Het plantje mag niet in de volle zon staan. Kakiboompjes kunnen in de volle grond worden gehouden. Door het knippen of breken van de stengels worden de vruchten van de boom gehaald. Een ruwe behandeling kan blauwe plekken en huidverkleuring veroorzaken. De gebruikelijke oogst vindt van oktober tot november plaats.
 
Consumptie
De kaki en sharon zijn als ze rijp zijn erg zoet. De smaak ligt in tussen die van een peer en een abrikoos in. Een kaki moet helemaal rijp zijn als ze gegeten wordt. Dit betekent dat de kaki helemaal zacht moet zijn en de schil donkeroranje. Een niet helemaal rijpe kaki bevat nog veel looizuur die de smaak wat wrang maken. Deze looizuur verdwijnt pas als de kaki helemaal zacht is. In de sharon is de hoeveelheid looizuur teruggebracht en kan naast boterzacht ook stevig worden gegeten. De smaak wordt echter wel uitgesprokener als de sharon rijper en zachter wordt.
 
Bewaren/bewerken
Een kaki en sharon rijpen het best na op kamertemperatuur. Als u ze nog wat langer wilt bewaren, kunt u ze het best in de koelkast leggen en een tot twee dagen voor gebruik uit de koelkast halen om op kamertemperatuuur leggen. Een rijpe kaki en sharon zijn boterzacht en het vruchtvlees is geleiachtig. De vruchten zijn erg kwetsbaar als ze rijp zijn, dus probeer hard stoten en kneuzen te voorkomen.
 
Voedingsstoffen
Voedingswaarden per 100 gram:
Calorieën: 80
Koohydraten: 20 mg
Vit A: 3640 IU
Calcium: 13 mg
Vit C: 12,6 mg
Magnesium: 15 gram
Sodium: 3 mg
Potassium: 270 mg

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen