maandag 19 april 2010

Taugé

Taugé is de ontkiemde mungboon, ook wel katjang idjoe boon genoemd. Het wordt vaak gebruikt in de Chinese en Indische keuken, onder andere in loempia's.Maar ook veel gemengd met andere salade,s zoals de chinese mixgroenten ,wokpaketten,roerbakgerechten ,maar ook op broodjes.Taugé is rijk aan vitamine B1,B2, vitamine C en ijzer.

Teelt
Zie de 'teelt' van de mungboon.

Consumptie
Verse taugé is knapperig. Het kan worden bereid door het te wassen in koud water en dan kort te koken. Je kunt het ook roerbakken in olie.

Taugé kan in heel veel gerechten gebruikt worden. Met name in de Indische- en Chinese keuken komt taugé veel voor. Gebruik het in soepen, salades en roerbakgerechten. Combineer met ui, knoflook, prei, champignons, eieren, nasi, bami en andere oosterse gerechten.
 
Bewaren/bewerken
De katjang-idjoeboon wordt geïmporteerd uit Zuid-Azië en Afrika. In ons land wordt deze boon het gehele jaar door tot ontkieming gebracht. Let er bij de aankoop op dat de taugé knapperig is en er fris en blank uitziet. Taugé is namelijk een tere groente die snel bruin en slap wordt.

Taugé kunt u niet langer dan 4 dagen in de koelkast bewaren. De voorkeur gaat uit naar het consumeren op de dag van aankoop.

Was de taugé in ruim koud water. Verwijder de groene zaadhuidjes die vanzelf boven komen drijven en laat de groente uitlekken.Het is ook mogelijk om de tauge in de vergiet te doen en vervolgens met kokend water te blanceren.

Het invriezen van taugé behoort niet tot de mogelijkheden en het is ook niet nodig. U kunt taugé namelijk het hele jaar door krijgen bij uw groenteman.

Voedingsstoffen
Taugé per 100 gram.
Kcal 41
Eiwit 6 g
Koolhydraten 4 g
Natrium 5 mg
Ka 74 mg
Calcium 40 mg
IJzer 1,0
Vitamine B1 0,22 mg
Vitamine B2 0,40 mg
Vitamine C 15 mg

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen