dinsdag 13 april 2010

Peultjes

Verse peultjes zijn lekker en gezond. Rijk aan vitamine B en C. Het is de onrijpe vrucht van een erwtensoort, waarvan zowel schil als erwten worden gegeten, doordat ze vrijwel of helemaal geen vlies in hun peulen ontwikkelen. Er zijn echter ook enkele oude rassen die wel een vlies ontwikkelen en deze moeten dan ook in een zeer jong stadium geoogst worden. Peultjes horen tot de erwt en behoren tot de variëteit Pisum sativum var. saccharatum. In de dunne groene peul kunnen in het jonge stadium de nog minuscule doperwtjes aangetroffen worden.

Teelt
Peultjes groeien in een vochtig klimaat. Zaden worden anderhalf centimeter diep geplant. Het verdraagt lichte vorst, maar tolereert ook hoge temperaturen. De plant kan twee meter hoog worden, gemiddeld is de hoogte 1.3 meter.
 
Consumptie
Verwijder de uiteinden en de draden van de peultjes en was ze. Peultjes kan u blancheren, frituren of koud verwerken in salades. Ze worden vaak bereid in combinatie met worteltjes, maar kunnen evengoed gegeten worden in combinatie met kip, vlees, vis of eiergerechten. De kooktijd hangt af van de peultjes: hoe jonger de peultjes, hoe minder de kooktijd. U kan peultjes bereiden in de wok.

Bewaren/bewerken
Peultjes zijn vanaf april verkrijgbaar, maar vooral in juni kan men de peultjes proeven. De peultjes moeten een frisgroene en knapperige schil hebben. Reken 250 gram per persoon wanneer u gekookte peultjes bereidt en 100 gram per persoon wanneer u ze verwerkt in een salade. Hoe jonger de peultjes, hoe beter.

Peultjes zijn hoogstens 2 tot 3 dagen houdbaar in de koelkast. U kan ze ook in een geperforeerde zak bewaren in het groentenvak. U kan verse peultjes invriezen door ze eerst kort te blancheren.

Voedingsstoffen
Voedingswaarde per 100 gram peultjes, rauw:
Energie: 176 kJ, 42 kcal
Eiwit: 2.8 g
Vet: 0.2 g
Koolhydraten: 7.6 g
Water: 88.9 g
Peultjes, gekookt, zonder zout
Energie: 176 kJ, 42 kcal
Eitwit: 3.2 g
Vet: 0.2 g
Koolhydraten: 7.1 g
Water: 88.9 g

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen