vrijdag 16 april 2010

Spitskool

Spitskool is een zeer vroege witte kool met spitse, gesloten buitenbladeren. Met name de kleinere spitskooltjes zijn erg populair, ze zijn uitermate geschikt voor salades, roerbakken en koken. Ondanks dat spitskool een echte zomerkool is en dus volop verkrijgbaar in de maanden mei, juni, juli en augustus is spitskool in Nederland jaarrond beschikbaar.

Teelt
Teeltschema
Vroege teelt: zaaien in februari, planten in april, oogsten in eind juni t/m augustus
Zomer: zaaien in eind maart t/m begin juni, planten in mei t/m juli, oogsten in augustus t/m oktober

Consumptie
Spitskool heeft een iets zachtere smaak dan witte kool en is zeer divers te gebruiken. Zo kunt u spitskool rauw eten bij slaatjes of voorgerechten of u kunt spitskool gekookt of gestoofd serveren. Ook voor soep en salades is spitskool een prima product.
 
Bewaren/bewerken
Verwijder de harde buitenste bladeren en de stronk. Was de kool zorgvuldig en schaaf of snijdt de kool in fijne repen.

Zorg ervoor dat de kool er bij aankoop frisgroen uitziet, de bladeren glanzend zijn en geen gele plekken vertonen. Spitskool is op een frisse, koele plaats enkele dagen houdbaar. Voorverpakte, gesneden spitskool is in de koelkast 1 tot 2 dagen houdbaar. U kunt Spitskool uitstekend invriezen. Blancheer de kool 2 minuten voordat u deze invriest.

Als u spitskool wilt koken of stoven moet u rekening houden met 250 gram per persoon. Voor salades heeft u aan 75-100 gram voldoende.

U kookt schoongemaakte en in reepjes gesneden kool in 7 tot 10 minuten gaar in weinig water met een snufje zout. Te lang gekookte kool geeft een nare kooklucht en wordt zwaar verteerbaar doordat zwavelverbindingen ontstaan. Breng de kool eventueel op smaak met nootmuskaat.

Voedingsstoffen
Voedingswaarden per 100 gram spitskool:
Energie: 156 Kjl, 37 Kcal
Eiwit: 3 g
IJzer: 0.5 mg
Koolhydraten: 4.0 g
Natrium: 10 mg
Calcium: 50 mg
Vet: 1.0 g
Vezels: 2.5 g
Vitamine C: 36 mg

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen