vrijdag 16 april 2010

Kropsla

Kropsla is wellicht de bekendste en populairste slasoort in Nederland. Kropsla wordt door kenners en fijnproevers ook wel botersla genoemd. Die naam dankt deze sla aan zijn boterzachte en kruidige smaak. Kropsla bestaat uit een dichte krop van grote, brede bladeren. De sappige groene bladeren omsluiten een zacht hart.

De kropsla verdwijnt steeds meer uit de winkels doordat de ijsbergsla veel beter houdbaar is (zowel in de winkel als in de koelkast). 'Kropsla' en 'sla' hebben dezelfde betekenis.

Teelt
Er is onderscheid tussen zomer- en wintersla. Dat betekent dat sla het hele jaar door te verkrijgen is. In een serre kan al eind februari begonnen worden, terwijl het binnen bij kamertemperatuur al op 1 februari kan. Om de zaadjes hun werk te laten doen is het verstandig om er voor te zorgen dat elk zaadje een centimeter ruimte krijgt. Het buiten uitplanten, dat pas in april mogelijk is, moet op een beschutte plaats plaatsvinden. Voorzaaien is dan al begin maart gedaan.

Als je van plan bent om de gehele zomer sla te oogsten, zaai je ook begin mei, juni, juli en augustus. Kies dan voor een licht beschaduwde plaats, vlotte aanvoer van extra vocht en een stukje vochthoudende grond. Frisse temperaturen, vruchtbare, vochthoudende grond en water zijn belangrijk. Zorg om schimmels te voorkomen voor ruimte en verluchting. Geef alleen water in de voormiddag en bij zonneschijn.

Teeltschema
Lente: zaaien in februari/maart, planten in maart/april, oogsten in eind mei t/m begin juli
Zomer + herfst: zaaien in april t/m augustus, planten in mei t/m begin september, oogsten in juli t/m oktober
Winter: zaaien in september, planten in oktober, oogsten in maart/april

Consumptie
Kropsla is de traditionele basis voor een heerlijke salade en vormt van oudsher een uitstekende combinatie met gebakken aardappeltjes en biefstuk. Kropsla doet het eigenlijk goed bij iedere maaltijd. ‘s Ochtends en tussen de middag op een boterham of als gezond extraatjes tussen een belegd broodje. Maar ook heerlijk onder een plakje kaas of door een frisse maaltijdsalade.

De sla moet vers geoogst zijn, gespoeld, fijngesneden of klaargemaakt met grote, hele bladeren. Het wordt een heerlijke lichte maaltijd door vinaigrette (zie recepten), een stukje brood en wat kaas. De smaak van sla kan zoet, zacht, knapperig, krokant en soms een beetje bitter zijn.

Bewaren/bewerken
Het beste is om de sla in de groentelade van de koelkast te bewaren. Dan blijft een krop sla ongeveer 2 a 3 dagen goed. Het is belangrijk dat u de sla niet in de verpakking laat zitten.
Als u de sla schoonmaakt wees dan voorzichtig om beschadiging te voorkomen. Verwijder ook de lelijke bladeren. Scheur de de bladeren of laat ze heel, maar snij de sla beslist niet. De reden hiervoor is dat door scheuren de sla langer mooi en vers blijft.

Voedingsstoffen
Voedingswaarde sla per 100 gram:
Energie: 15 kcal, 62.8 kJ
Koolhydraten: 10.4 g
Vet: 1.3 g
Eiwit: 3.3 g
Water: 95.1 g
Vitamine C: 18 mg
Vitamine E: 0.3 mg
Thiamine (vitamine B1): 0.1 mg
Riboflavine (vitamine B2): 0.1 mg
Nicotinezuur (vitamine B3): 0.4 mg
Vitamine B6: 0.1 mg
Calcium: 36 mg
IJzer: 0.9 mg
Magnesium: 13 mg
Fosfor: 29 mg
Kalium: 194 mg
Natrium: 28 mg
Zink: 0.2 mg
Mangaan: 0.3 mg

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen