vrijdag 16 april 2010

Groenlof

Groenlof (Cichorium intybus var foliosum) is weer eens zo’n buitenbeentje dat alleen nog gratie krijgt bij de ‘alternatieve’ consument. De meeste kookboeken zijn het bestaan van deze groente vergeten of negeren het doelbewust. Onterecht, want wat bleek uit onze populariteitsmeting: groenlof valt redelijk goed in de smaak.

Groenlof is een bladgroente met spitse, langwerpige kroppen en groeit op elke grond (een lichte bemesting is voldoende). De plant is familie van witlof en andijvie en kan een klein beetje vorst verdragen, vandaar zeer geschikt voor najaarteelt.

Groenlof wordt meestal gestoofd. Verwijder de groene toppen en zo nodig de buitenbladeren. Hou je van een beetje bitter, laat ze er dan aan. Even stoven en daarna met een kaassausje gratineren of mengen in een aardappelpuree of hesprolletjes mee maken of gewoon puur... Rauw kan ook (in reepjes)! De groente kan lang bewaard worden in de koelkast, afgedekt om uitdroging te voorkomen.

Teelt
Teeltschema: zaaien in juni/juli, oogsten in augustus t/m begin november

Consumptie
Groenlof wordt meestal gestoofd. Verwijder de groene toppen en zo nodig de buitenbladeren. Houd u van een beetje bitter? laat ze er dan aan. Even stoven en daarna met een kaassausje gratineren of mengen in een aardappelpuree of hesprolletjes mee maken of gewoon puur. Rauw kan ook (in reepjes)!

Bewaren/bewerken
De groente kan lang bewaard worden in de koelkast, afgedekt om uitdroging te voorkomen.

Voedingsstoffen
De voedingswaarden van 100 gram verse groenlof:
Energetische waarde: 63 kJ, 15 kcal
Koolhydraten: 2 gram
Eiwit: 2 gram
Vet: 0,1 gram
Vitamine C: 15 mg
Caroteen: 0,95 mg
Vitamine B1: 0,03 mg
Vitamine B2: 0,08 mg
Calcium: 20 mg
IJzer: 1 mg

Bron: wassendemaan.be

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen