vrijdag 16 april 2010

Broccoli

Samen met sluitkool, spruitkool, koolrabi en bloemkool behoort broccoli tot de familie Brassica Oleracea. Broccoli heeft een iets krachtigere smaak dan bijvoorbeeld bloemkool. Broccoli bevat zeer veel vitamines en mineralen en is hierdoor een van de gezondste groenten; het bevat met name veel vitamine C, (pro-)vitamine A, vitamine B1, B2 en B6, E en is bovendien zeer vezelrijk. Naast de normale broccoli zijn er ook mini- en biologische (EKO) variëteiten van broccoli verkrijgbaar.

Teelt
Broccoli wordt gezaaid in kweekplaten (trays) en afzonderlijk van elkaar opgekweekt. Als de kluitplantjes 5 of 6 bladeren hebben worden ze machinaal geplant. De aanleg van het scherm begint als geen blaadjes meer worden gevormd. Ongeveer 10 weken na het planten kunnen de schermen worden geoogst. In Nederland wordt meestal de stamloze broccoli geteeld, de zogenaamde 'crowns'.

Teeltschema
Vroege teelt: zaaien in februari/maart, planten in april, oogsten in juni
Zomer: zaaien in eind maart t/m mei, planten in mei/juni, oogsten in juli/augustus
Herfst: zaaien in juni/begin juli, planten in juli/begin augustus, oogsten in september/oktober

Consumptie
Was de broccoli grondig en verwijder eventuele buitenbladen en taaie stukken van de stronk. Kook eerst de stronken en voeg drie minuten later de roosjes toe. Laat de roosjes intact, tenzij ze heel groot zijn.

Broccoli is een veelzijdige groente; altijd lekker gekookt met een sausje maar ook overheerlijk in pasta-, rijst- en roerbakgerechten of salades. Broccoli is tevens uiterst geschikt voor Chinese roerbakgerechten en kan bijvoorbeeld ook met Indiase kruiden worden klaargemaakt of gebakken met kip in kaassaus.
 
Bewaren/bewerken
U kunt broccoli het beste zo vers mogelijk gebruiken. In de groentela van uw koelkast is broccoli enkele dagen houdbaar. Door de broccoli in de verpakking of verpakt in huishoudfolie te bewaren voorkomt u uitdroging. Broccoli kunt u geblancheerd (2 tot 4 minuten) invriezen.
 
Voedingsstoffen
Voedingswaarden per 100 gram:
Energie: 85 kJ, 20 kcal
Eiwit: 3.0 g
IJzer: 1.5 mg
Koolhydraten: 2.0 g
Natrium: 6 mg
Calcium: 76 mg
Vet: 0.0 g
Vezels: 4.1 g
Vitamine C: 34 mg

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen