vrijdag 16 april 2010

Bloemkool

Bloemkool is de meest populaire koolsoort in Nederland en hoort tot de top 10 van de meest gegeten groentesoorten in ons land. Daarbij is bloemkool ook nog erg gezond, want een normale portie bloemkool bevat de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C.

Bloemkool hoort tot de familie van de kruisbloemige. Samen met sluitkool, spruiten, koolrabi en broccoli behoort bloemkool tot de familie Brassica Oleracea. Het schijnt dat de Romeinen de prettige, milde smaak van bloemkool al wisten te waarderen. Dankzij de vele en gevarieerde toepassingsmogelijkheden en bereidingswijzen genieten wij nog steeds van deze bijzondere koolsoort.

Bloemkool komt voor in witte, groene of zelfs paarsrode variëteiten. Verder is er nog Romanesco, die een geelgroene piramidevormige krop heeft en milder en zoeter smaakt dan de witte bloemkool. Er zijn eveneens minivariëteiten en biologisch geteelde variëteiten verkrijgbaar.
 
Bloemkool wordt gezaaid in kweekplaten (trays) en afzonderlijk van elkaar opgekweekt. De kluitplantjes worden machinaal geplant. Bij de zomer en herfst bloemkool wordt twee tot drie weken na het planten de kool aangelegd. Eerst vormt de plant blad en als de eerste bloemkooltjes zichtbaar worden, moet men om verkleuring tegen te gaan, de kooltjes afdekken met bladeren. Ongeveer 70 tot 100 dagen na het planten kunnen de bloemkolen worden geoogst.

Teeltschema
Zomer: zaaien in maart t/m mei, planten in mei/juni, oogsten in juli t/m begin september
Herfst: zaaien in mei t/m begin juli, planten in juni t/m begin augustus, oogsten in september t/m november
Winter: zaaien in juni, planten in augustus, oogsten in april/mei

Consumptie
Bloemkool wordt veelal gekookt. De groente is echter ook uitermate geschikt voor in salades, soep of sauzen. Kook schoongemaakte bloemkool ca. 15 minuten in ruim water met een snufje zout. Bij een langere kooktijd gaan kleur, smaak en voedingswaarde achteruit. Met bloemkool kunt u oneindig variëren. U kunt bloemkool koken en serveren met diverse sauzen. Gebruiken voor salades, blancheer de kool dan vijf minuten en laat deze afkoelen. Bloemkoolroosjes doen het perfect in diverse soepen. Maar ook op een gezellige avond kan bloemkool het extra gezellig maken. Serveer eens rauwe bloemkoolroosjes met een aantal heerlijke dipsausjes.
 
Bewaren/bewerken

Verwijder de bladeren en de stronk. Leg de bloemkool omgekeerd 15 minuten in ruim water met zout om eventuele ongerechtigheden te verwijderen. De bloemkool vervolgens al dan niet in roosjes verdelen. Om roosjes te snijden legt u de kool ondersteboven en volgt u met een scherp mes de vertakkingen van de stronk. Het invriezen van bloemkool is geen probleem. Blancheer bloemkool circa 3 minuten voor u deze invriest.

U kunt bloemkool het beste gebruiken op de dag van aankoop. U kunt bloemkool het beste bewaren in uw groentelade of op een koele, donkere plaats bij voorkeur in plastic folie in de koelkast. De bloemkool is dan maximaal een week houdbaar.
 
Voedingsstoffen
Voedingswaarden per 100 gram:
Energie: 136 KJ
Eiwit: 2.4 g
IJzer: 0.5 mg
Koolhydraten: 4.7 g
Natrium: 17 mg
Calcium: 25 mg
Vet: 0.4 g
Vezels: 2.24 g
Vitamine C: 78.7 mg'

Recepten
Bloemkoolsalade met mozzarella en kaas

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen