vrijdag 16 april 2010

Spinazie

Spinazie is een snelgroeiende, eenjarige bladgroente die al vroeg in het voorjaar beschikbaar is. Het is een oude groente die voor het eerst in Perzië geteeld werd.

Het woord spinazie is afkomstig van het Perzische woord اسفناج Esfenaj. Spinazie groeit over de gehele wereld met uitzondering van de tropische gebieden. Hoewel spinazie al eeuwen geteeld werd in China bereikte de plant Europa pas in 12e eeuw met de komst van de Moren in Spanje. In de 16e eeuw was spinazie nog een nieuwigheid in Italië, maar wel al ingeburgerd in Engeland. Het eerste gebruik bleef beperkt tot laxeermiddel. Het laxeereffect is te danken aan het hoge oxaalzuurgehalte.
 
Teelt
Spinazie is een eenjarig gewas dat in koel vochtig weer snel oogstbaar is. De groente heeft een vruchtbare, vochtige grond nodig. Het zaad van winterharde variëteiten wordt meestal in augustus of september gezaaid en kan op goed doorlatende bodems en onder bescherming van tunnels overwinteren. Tot mei kan de spinazie worden geoogst. Vorstgevoelige variëteiten kunnen vroeg in het voorjaar worden gezaaid.

Teeltschema
Lente: zaaien in maart/april, oogsten in mei/begin juni
Zomer: zaaien in april t/m juli, oogsten in mei t/m augustus
Herfst: zaaien in juli t/m september, oogsten in augustus t/m oktober
Winter: zaaien in eind augustus/september, oogsten in eind maart/april

Consumptie
Spoel eerst grondig in koud water tot alle zand weg gewassen is. Laat de spinazie vervolgens uitlekken of leg ze op een schone keukendoek. Verwijder de harde nerf. Vouw het blad in de lengte en trek het steeltje in de richting van de punt van het blad los.

Spinazie kan zowel rauw als gekookt gegeten worden. Ze smaakt heerlijk in salades met vinaigrette of als broodbeleg. Om de spinazie te koken volstaat het een beetje water toe te voegen en de pan met een deksel te sluiten. Laat dan uitlekken of duw het kookvocht uit de spinazie . Spinazie slinkt erg tijdens het koken, zodat u vertrekt van een groot volume om een kleine portie over te houden. Misreken u echter niet: 200 tot 300 gram rauwe spinazie per persoon is voldoende.

Spinazie kan u koken, in een klontje boter stoven of met andere groente roerbakken. Werk af met boter, geraspte belegen kaas, nootmuskaat, een beetje knoflook (geperst of poeder) of citroensap. Spinazie met een melksaus of met room is een klassieker. Spinazie is lekker bij kalfsvlees, gevogelte of vis. U kan spinaziesoep maken en verwerken in omelet en quiche. Spinazie is ook geschikt om vlees of vis mee op te vullen.

Een mooie presentatie levert deze werkwijze: sla een lapje vlees plat met een houten plankje, bedek het met blaadjes spinazie, leg er een geblancheerde wortel op, rol op en steek vast met een houten prikker. Laat in de oven of in de pan garen en snij de rol in schijfjes.

Spinazie is niet geschikt om achteraf op te warmen, want de bladeren bevatten nitraat. Bij opwarming wordt deze stof omgezet in nitriet en dit is schadelijk voor de gezondheid.
 
Bewaren/bewerken
Was de spinazie grondig en verwijder de dikke stelen. U kunt jongere bladeren goed rauw verwerken in salades. U kunt ze mengen met andere slabladeren om een contrast aan te brengen in smaak, structuur en kleur.

U kunt spinazie het best zo vers mogelijk eten. De kwaliteit van de bladeren loopt snel terug. Spinazie is in de groentela of koelkast 1-2 dagen te bewaren. Spinazie kan, nadat het gekookt is niet opnieuw worden opgewarmd! Spinazie kan wel worden ingevroren: blancheer een paar bladeren tegelijk en pers het water eruit. U kunt ingevroren spinazie maximaal een jaar bewaren.
 
Voedingsstoffen
Voedingswaarden per 100 gram gekookte spinazie zonder zout:
Energie: 70 kJ, 16 Kcal
Eiwit: 3.5 g
IJzer: 1.3 mg
Koolhydraten: 0.6 g
Natrium: 24 mg
Calcium: 149 mg
Vet: 0.0 g
Vezels: 3.3 g
Vitamine C: 6 mg

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen