vrijdag 16 april 2010

Paprika

Het heeft tot de Gouden Eeuw geduurd voordat de paprika in Europa bekend werd. Paprika's komen oorspronkelijk uit de tropische en subtropische streken van Midden-Amerika. Door Columbus werd in 1492 voor het eerst melding gemaakt van paprika als specerij.
Nog maar 15 jaar geleden gold de paprika in Nederland nog als een uitheemse vrucht. Inmiddels is hij niet meer weg te denken uit onze keuken. Logisch, als je bedenkt hoe de verschillende soorten de smaak en het aanzien van ons eten verrijken. Bovendien geldt de paprika met recht als 'supergezond'. Maar weinig producten zijn namelijk zo gezond als paprika. Paprika's zitten boordevol vitaminen en mineralen en bevatten maar weinig calorieën.

Paprika's behoren tot dezelfde familie als de tomaat en de aubergine. De ene paprika is echter de andere niet. Paprika's bestaan in allerlei vormen, formaten, kleuren en smaken.

De paprika's zoals wij ze allemaal kennen, worden vanwege hun vorm ook wel blokpaprika's genoemd. Zeer bekend zijn de rode, groene en gele en ook de oranje komen we steeds vaker in de supermarkt tegen. Er zijn ook paprika's in bijzondere kleuren. Alle paprika's zijn eerst groen voordat ze hun eigenlijke kleur krijgen.
 
Teelt
Paprika's groeien in Nederland in de kassen en zijn bijna jaarrond beschikbaar. Paprika is het belangrijkste gewas in de kasteelt van groenten. Planten worden per drie stengels omhoog geleid. De eerste bloem van een plant wordt meestal verwijderd, dit omdat deze een onregelmatige vrucht vormt, doordat die in het hart van de plant gevormd wordt en dan tijdens de uitgroei tegen de stengels aangedrukt wordt. Doordat er telkens enige bloemen tegelijk bloeien ontstaan er meerdere vruchten tegelijk aan de plant. Voor de bestuiving worden hommels ingezet.

Teeltschema
Onder beschutting: zaaien in maart, verspenen in april, planten in mei, oogsten in juli t/m begin oktober
Openlucht: zaaien in maart, verspenen in april, planten in eind mei/begin juni, oogsten in eind augustus t/m begin oktober

Consumptie
Paprika's zijn zowel warm als koud te bereiden. Was de paprika voor gebruik en snij hem in de lengte doormidden en verwijder de zaadlijsten. Snij de paprika in plakjes om ringen te krijgen. Verwijder achteraf de zaadlijsten uit de ringen. Om de paprika te vullen, snijdt u het kapje eraf en haalt u er vervolgens de zaadlijsten uit.

Wanneer u een paarse paprika verhit, wordt deze groen. Hou hier rekening mee als u paarse paprika’s koopt voor het kleureffect.

Sommige mensen krijgen maagklachten van paprika’s. In dat geval is het aan te raden de schil te verwijderen met een dunschiller. U kan ook de paprika verhitten boven een gasvlam en vervolgens de zwartgeblakerde schil afspoelen. Na een half uurtje in de oven op 225°C en een vijftal minuutjes in een gesloten plastic zak laat de schil eveneens gemakkelijk los.
 
Bewaren/bewerken
Bij aankoop moet een paprika stevig aanvoelen, glanzen en geen rimpels vertonen. Het steeltje moet frisgroen zijn.

Paprika's mogen nooit in de koelkast bewaard worden. Bij te lage temperaturen bestaat de kans dat ze gaan rotten. Onder optimale omstandigheden zijn paprika's tot twee weken na oogstdatum houdbaar.
 
Voedingsstoffen
Voedingswaarden per 100 gram gekookte groene paprika:
Energie: 68 KJ, 16 kcal
Eiwit: 1.0 g
IJzer: 0.5 mg
Koolhydraten: 3.0 g
Natrium: 5 mg
Calcium: 15 mg
Vet: 0.0 g
Vezels: 2.3 g
Vitamine C: 30 mg

Voedingswaarden per 100 gram rauwe groene paprika:
Energie: 68 KJ, 16 kcal
Eiwit: 1.0 g
IJzer: 0.5 mg
Koolhydraten: 3.0 g
Natrium: 5 mg
Calcium: 15 mg
Vet: 0.0 g
Vezels: 2.2 g
Vitamine C: 70 mg

Voedingswaarden per 100 gram gekookte rode paprika:
Energie: 58 KJ, 14 kcal
Eiwit: 1.2 g
IJzer: 0.5 mg
Koolhydraten: 2.2 g
Natrium: 6 mg
Calcium: 15 mg
Vet: 0.0 g
Vezels: 2.3 g
Vitamine C: 80 mg

Voedingswaarden per 100 gram rauwe rode paprika:
Energie: 119 KJ, 28 kcal
Eiwit: 1.0 g
IJzer: 0.5 mg
Koolhydraten: 6.0 g
Natrium: 6 mg
Calcium: 15 mg
Vet: 0.0 g
Vezels: 2.2 g
Vitamine C: 150 mg

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen