dinsdag 13 april 2010

Doperwten

De wilde doperwt uit Azië is waarschijnlijk de stamvader van onze hedendaagse doperwt. In het 15e eeuwse Frankrijk won de erwt aan populariteit. Erwten zijn vers geoogst een ware lekkernij. Hoe verser, hoe gezonder ook, want ze zijn dan zacht en zoet dus lichter verteerbaar. Doperwten worden voornamelijk in blik of diepvries aangeboden.
Doperwten zijn peulen waarin de erwten zich bevinden. Groene erwten zijn groen van kleur maar er bestaan ook gele varianten, ze zijn bolvormig maar de “schokker” is kantig. Grauwe erwten (rozijnerwten) lijken qua vorm op kapucijners en heeft een rodere kleur.
 
Teelt
Vroege teelt: zaaien in eind januari/februari, planten in eind februari/maart, oogsten in eind mei/juni
Late teelt: zaaien in maart/april, oogsten in eind juni/juli

Consumptie
Erwtjes kan men blancheren ( in kokend water dompelen, zodat ze halfgaar of gaar worden), stomen of gewoon koken.
 
Bewaren/bewerken
Maak uw doperwten zo kort mogelijk voor het bereiden schoon, anders kunnen ze melig worden. Dop ze door de peul in de hand te nemen, en met beide duimen op de bolle kant te drukken. De peul springt nu vanzelf open. Maak de middennaad open en vouw de peulhelften open. Schuif met uw duim de doperwten uit de peul. Nu nog even wassen.

Doperwten kunnen 3 dagen in een geperforeerde plastic zak in de groentelade van de koelkast worden bewaard.
 
Voedingsstoffen
Voedingswaarden van 100 gram gekookte doperwten zonder zout:
Energie: 255 KJ, 60 kcal
Eiwit: 4 g
IJzer: 2 mg
Koolhydraten: 11 g
Natrium: 10 mg
Calcium: 20 mg
Vet: 0 g
Vezels: 4.7 g
Vitamine C: 25 mg

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen